четверг, 20 декабря 2018 г.

МИ НАЩАДКИ КОЗАЦЬКОГО РОДУ




Гра-квест

«МИ НАЩАДКИ КОЗАЦЬКОГО РОДУ»



Мета:
Ø Поглибити знання учасників  про запорізьких козаків, їх традиції, побут, звичаї.
Ø Виховувати шанобливе ставлення до запорожців, спонукати до наслідування кращих рис характеру: добродушності, безкорисливості, товариськості, патріотизму.
Ø Розвивати фізичні якості дітей, , творче мислення, спритність, кмітливість, активність.
Ø Виховання командного духу, взаємної  підтримки в колективі.
Ø Відзначення Дня українського козацтва.
Музичне оформлення: українські народні та козацькі пісні.
Технічні засоби: комп’ютер, мікрофони, акустична система.
Аудиторія: команди з 6-и учнів 10-11 класів .
Тривалість гри: 1 година.
Умови гри:  кожен клас – це певна станція з назвою. На загальношкільній лінійці, команди ознайомлюються з правилами гри і отримують свій маршрутний лист. Перша і остання  станція навмисно в обох команд однакова,  щоб команди мали можливість розпочати  і завершити  гру  в присутності вболівальників. Організатори слідкують за дотриманням правил і не мають права надавати  допомогу командам.
1 Ведучій: За дніпровськими порогами,
За південними дорогами,
За степами за широкими,
Наші прадіди жили,
2 Ведучій: Мали Січ козацьку сильную,
Цінували волю вільную,
Україну свою рідну
Як зіницю берегли.
1 Ведучій: Запорізькій козак і воїн,
2 Ведучій: Запорізький козак і лицар.
1 Ведучій: Ці поняття ніколи не розділялись одне від другого.
2 Ведучій:  Козаки казали: „У нас вище всього честь і слава, воєнная справа, щоб себе не зганьбити і ворогів перемогти!”
 1 Ведучій: Отож, розпочинаємо козацьку гру-квест у якій команди повинні показати свої знання, винахідливість, талант та жагу до перемоги. А ми  поглянемо, чи достойні вони наших предків - запорізьких козаків?
2 Ведучій: Зустрічаємо  наших  розумних, кмітливих та відважних учасників оплесками.                               
(під «Козацький марш» заходять команди)
1 Ведучій: Команди! До гри-квесту «МИ НАЩАДКИ КОЗАЦЬКОГО РОДУ»  - шикуйсь! Струнко! Козацьку перекличку почати! (Представлення команд.)
2 Ведучій:  Шановні учасники! Вам доведеться пройти через дев'ять випробувань.
 1 Ведучій: Саме стільки було колись порогів на Дніпрі. В давні часи ці пороги були страшною перешкодою на шляху того, хто плив Дніпром на Січ. 
2 Ведучій: Вважа­лося, що справжнім козаком може зватися лише той, хто пройшов хоч раз у житті через пороги.

1 Ведучій: Тож, бажаємо вам стати справжніми нащадками козацького роду  пройшовши всі випробування на станціях.  (Отримують маршрутні листи з завданнями.)
2 Ведучий: У сиву давнину козаки були завзяті й спритні вояки.
1 Ведучій: Впродовж століть вони пильно стояли на сторожі свободи й гідності України.  
2 Ведучий: Але  вміли вони і розважатися, тому не випадково обидві команди потрапляють на першу станцію  «Козацькі  розваги».  
 Навпроти команди ставляться кеглі з балами - 1, 2 бали і т.д. Завдання команди по черзі збити якомога більше кеглів  (а отже набрати і більше балів) невеликим м’ячем. Участь приймає кожен учасник команди. Результат команди фіксує лічильна комісія (для цієї комісії обираються учні з  вболівальників та бажаючі вчителі).
Після виконання першого завдання учні всієї школи продовжують заняття, згідно розкладу уроків.  Присутній вчитель на станції (у класі) і буде куратором цих завдань (які підготували організатори), а клас - лічильна комісія.
Дзвоник на урок є сигналом для команд.
2. Станція «Козацька історія»  ДОДАТОК 1
3.Станція «Козацький словник»  ДОДАТОК 2
4. Станція «Козацький  гардероб»  ДОДАТОК 3

5.     Станція  «Як козаки мульти відгадували»  ДОДАТОК 4
6.     Станція «Козацькі прислів’я»  ДОДАТОК 5
7.     Станція «Козацькі побрехеньки»  ДОДАТОК 6
8.     Станція  «Національна»  ДОДАТОК 7
9.     Станція «Козацька  кухня»


Учасники квесту та учні школи   зустрічаються в актовій залі,  для виконання останнього завдання, яке складається з двох частин.
  В першій грі  організатор показує команді по черзі три картинки із зображенням порося, риби та муки. Команді потрібно на аркуші  написати якомога більше страв української кухні, де використовується один з продуктів. Наприклад, на рибу команда може назвати «запечена риба», «рибна юшка», «смажені карасі» і т.д. На хліб – «каравай», «пампушки», «вареники» тощо. На порося – «сало», «борщ», «вареники з м`ясом» тощо. Час виконання 1 хвилина, за кожну  названу страву команда отримує 1 бал.
  Для проведення заключної  гри було виготовлено з картону 3  види вареників:  з «Щастям», «Добром» та з «Любов’ю»  (написати на варениках). Вареники змішують і розділяють порівну на два  мішечки (для отаманів ).  На певній відстані від команди стоять 3  підписані тарілки. Кожен учасник команди  по черзі бере з мішечка 1 вареник, читає з якою він начинкою і відносить саме до тієї тарілки, де підписана його начинка та повертається назад. Лише після цього наступний учасник витягає з мішечку свій вареник. За кожний вірно покладений вареник рахують 1 бал.
По закінченню гри  лічильна комісія займається підрахуванням  балів. Ведучі оголошують переможця квесту. (Найшвидшою та найкмітливішою  виявилася команда «Чайка», учнів 11 класу,  яка першою подолала всі етапи гри. Додаток І Фото № 8.  )
Учасників гри нагороджують грамотами й солодкими призами.
1 Ведучій: Наші команди сьогодні довели, що  ««Ми нащадки козацького роду»
Хотілося б вам усім побажати
Добра,злагоди й краси,
Щоб для України ви росли.
2 Ведучій: Хай вам щастить завжди й у всьому,
Не піддавайте серце злому.
 Хай Бог усім допомагає                             
І рідний край оберігає. 
 Запрошуємо всіх учасників після відважних і славних боїв відвідати смачних українських вареників!

ДОДАТОК 1
Станція «Козацька історія» 
 Учасники команди відповідають на запитання. Ведучий не лише зачитує питання, а й дає три варіанти відповіді. Учасники повинні обрати вірну відповідь. За кожну вірну відповідь команда отримує 1 бал.
1. Чому українські селяни втікали у степи?
а) не могли терпіти утисків панів;
б) там було багато землі, а міст і сіл не було;
в) переховувались від влади.
2. Що було місцем, де осідали козаки?
а) широкі південні степи;
б) Запорозька Січ на дніпровських островах серед ріки;
в) ріка Дніпро.
3. Який вигляд мала Січ?
а) фортеці з міцними укріпленнями, гарматами, сторожею;
б) острів зі сторожею, схований у очеретах і лозах;
в) простора площа серед лісу.
4. Хто командував цілою Січчю?
а) полковник;
б) курінний отаман;
в) кошовий отаман.
5. Хто такий “курінний” отаман?

а) козак, що командував десяткою;
б) козак, що командував сотнею;
в) козак, що командував полком (куренем).
6. Яка споруда стояла посередині Січі?
а) хатка-курінь;
б) церква;
в) склади зі зброєю, гарматами, харчами, човнами.
7. Як довго потрібно було вчитися, щоб стати правдивим козаком?
а) один місяць;
б) один рік;
в) три роки.
8. Хто такий джура?
а) слуга й помічник старого козака;
б) людина, що постійно носила за козаком зброю;
в) старий козак, що вчив молодих вправлятися зі зброєю.
9. Як вбиралися козаки?
 а) пишно, у вишиту сорочку й кирею;
 б) ходили у шароварах, з пістолями і люлькою за поясом;
 в) просто, у грубу сорочку й кирею.
 10. Як поділялося Січове військо?
а) на взводи, роти, полки;
б) ніяк, була одна загальна маса;
в) на курені

ДОДАТОК 2
Станція «Козацький словник» 
Ведучий зачитує команді рідковживані слова, якими користувалися козаки. Завдання дітей пояснити ці слова (згадати, що вони могли означати). За кожне вірне пояснення команда отримує 1 бал.
Джура - зброєносець у козацької старшини в Україні.
Булава – стародавній вид зброї та символ влади Гетьмана.
Корогва – бойовий прапор у військових підрозділах українського козацтва.
Гетьман – головний воєначальник козацького війська Запорозької Січі.
Сагайдак – шкіряний футляр для стріл.
Чайка – козацький човен.

ДОДАТОК 3
Станція «Козацький  гардероб»
 Отаман команди  малює козака з вусами. Інші члени команди повинні його одягти. Кожен з учасників по черзі підбігає до «козака» і малює один із елементів одягу. Оцінюється результат  – якщо козак повністю вдягнений : шаровари, пояс, шапка, сорочка, шабля  то команда отримує 6 балів, якщо не вистачає одного елементу 5 балів, 2 – 4 бали і т.д.


ДОДАТОК 4
Станція  «Як козаки мульти відгадували»

Команда отримує картинки – кадри з мультфільму. Необхідно співвіднести кадри з мультику та його назви. За кожну вірну відповідь команда отримує 1 бал.
1.

«Як козаки куліш варили»
2.

«Як козаки в футбол грали»
3.
«Як козаки наречених визволяли»
4.

«Як козаки сіль купували»
5.

«Як козаки олімпійцями стали»
6.

«Як козаки мушкетерам допомагали»
7.

«Як козаки на весіллі гуляли»
8.

«Як козаки інопланетян зустрічали»
9.

«Як козаки в хокей грали»


ДОДАТОК 5
Станція «Козацькі прислів’я» 
Команда слухає початок приказки та має її закінчити. За кожну вірну відповідь команда отримує 1 бал.
·        Береженого Бог береже, а козака – …(шабля).
·        Козацькому роду нема…(переводу).
·        Січ - мати, а Великий Луг - …(батько).
·        Степ та воля – козацька…(доля).
·        Терпи козаче, отаманом … (будеш).
·        Хліб та вода – то козацька… (їда).
·        Щирий козак ззаду не… (нападає).
·        Козак не боїться ні тучі, ні… (грому).

ДОДАТОК 6
Станція «Козацькі побрехенькі» 
Команда слухає від ведучого твердження про козаків та повинні сказати правда це чи ні. Команда отримує 1 бал за кожну вірну відповідь.
·        Слово «козак» в перекладі з тюркської означає «жебрак, злидень». (Ні, насправді «вільна людина»)
·        День українського козацтва відзначають 12 жовтня кожного року. (Ні, насправді 14 жовтня)
·        Козацький човен називали як і одного з птахів. (Так, чайка)
·        Захисницею козаків вважається Покрова Присвята Богородиця. (Так)
·        Коли козаки вирушали у похід то брали з собою локон волосся своєї жінки. (Ні, жменьку рідної землі)
·        Запорізька Січ була розташована за Дніпровими порогами (Так)
·        На Запорізькій Січі забороняли жити жінкам (Так)
·        Запорізька Січ була засова у місті Запоріжжя (Ні, на острові Хортиця)
ДОДАТОК 7
Станція  «Національна»  
Учасники відповідають на запитання. За кожну вірну відповідь команда отримує 1 бал.
1.     Національний символ України. Його дарують, ним обмінюються у Великоднє свято. (Писанка)
2.     Дерево, яке оспівано у народних піснях і  віршах. Воно освячується в церкві перед Пасхою, як засіб від злих сил. (Верба)
3.     Кущ, оспіваний в українських народних піснях, символ дівочої вроди. (Калина)
4.     Поширене в Україні дерево, з яким в українських народних піснях і переказах порівнюють струнких дівчат. (Тополя)
5.     Чим прикрашають голову українські дівчата. (Вінок)
6.     Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу. (Рушник)
7.     Рослина зі своєрідним запахом, яка відіграє важливу роль як оберіг від злих сил, а також – у практиці народної медицини. Широко використовується в кулінарії.  (Часник)
8.     Символ щастя, заможності і успіху поєднаний  з конем. (Підкова)
9.     Який птах, за повір'ями оберігає родинне щастя, приносить у дім дітей? (Лелека)
10.                        Дерево, яке використовувалось в українців як один із надійних оберегів від відьом, упирів та вовкулаків? Вважалося, що кілок з цього дерева здатен позбавити нечисту силу могутності. (Осика)

Список використаної літератури:
3.     http://oipopp.ed-sp.net/node/11488
4.     https://urok-ua.com/stsenariy-gri-kvestu-kozatskomu-rodu-nema-perevodu-dlya-uchniv-serednoyi-lanki/
5.     file:///E:/Stsenariy-kvestu-Kozatskomu-rodu-nema-perevodu.pdf


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Гетьманські столиці України

 http://www.myshared.ru/slide/1313434/